Tavla nasıl oynanır
Tavla, iki oyuncuyla oynanan ve şansa ve zar atışına dayanan bir oyundur.
Renkleri sırayla değişen, her biri altı üçgenden oluşan dört çeyrek bölümlük toplam yirmi dört dar üçgenden oluşan bir tahta üzerinde oynanır. Bu dört bölmeye, bir oyuncunun “ana evi” ve “dış tahtası” ve rakibin “ana evi” ve “dış tahtası” denir. Ana ve dış tahta bölmeleri, tahtanın ortasında bulunan ve “çubuk” denilen bir sırtla birbirlerinden ayrılır.
Her oyuncunun kendi renginde on beş pulu vardır ve bunlar tahtaya aşağıdaki gibi dizilir:
Oyunun amacı, tüm pullarınızı kendi ev tahtanıza taşımak ve ardından toplamaktır. Tüm pullarını ilk toplayan oyuncu, oyunu kazanır.
Oyuncular sıra kendilerine geldiğinde iki zar atar ve ardından zardaki sayıya göre kendi pullarını hareket ettirir. Pullar, daima ileriye, oyucunun kendi ev tahtasına doğru ilerler. Bir pul, yalnızca rakibin iki veya daha fazla pulunun bulunmadığı bir haneye konabilir.
Her iki zardaki sayılar, ayrı hamlelerle oynanabilir. Örneğin bir oyuncu 5-3 atarsa, bir pulunu beş hane ve diğer pulunu üç hane ilerletebilir veya bir pulunu toplam sekiz hane ilerletebilir, fakat aradaki hanelerden birinin açık olması şarttır.
Bir oyuncunun attığı zarların her ikisi aynı sayıyı gösterirse, yani oyuncu çift atarsa, zardaki sayıları ikişer kez oynar, yani zar sayısını dört kez oynar.
Oyun oynarken, bir pul rakip renkte tek bir pulun bulunduğu bir haneye konarsa, o pul “vurulmuş” olur ve ortadaki tavla çubuğuna konur. Bir oyuncunun tavla çubuğunda pulu varsa, zar attığında yapması gereken ilk şey, bu pulu rakibin ev tahtasından oyuna tekrar sokmaktır. Bir pul, atılan zardaki sayıya denk düşen açık bir haneye konularak oyuna sokulur. Atılan zarlara denk düşen boş bir hane yoksa, oyuncu sırasını kaybeder.
Bir oyuncu, on beş pulunun tümünü kendi ev tahtasına taşıdığında, pullarını oyundan alabilir, yani “toplayabilir”. Oyuncu pulunu, pulun bulunduğu haneye denk düşen sayıyı gösteren bir zar atarak toplar. Pul toplama sırasında bir pul vurulursa, oyuncunun toplamaya devam etmeden önce o pulunu kendi ev tahtasına geri getirmesi gerekir. On beş pulunun tümünü ilk toplayan oyuncu, oyunu kazanır.
Oyunun sonunda, kaybeden oyuncu hiçbir pulunu toplamamışsa “mars” olur ve oyunun değerinin iki katını kaybeder. Veya daha da kötüsü, hiçbir pulunu toplamamışsa ve tavla çubuğunda veya rakip ev tahtasında hala bir pulu varsa, “katmerli mars” olur ve oyunun değerinin üç katını kaybeder.